Az elmúlt pár évben megszaporodtak a személyes adatokra, jelszavakra vadászó adathalász-támadások. A leggyakoribb jelenség, hogy ismert, közbizalmat élvező nagyvállalatok, szolgáltatók nevében, azok logóját, arculati elemeit felhasználva küldenek ismeretlenek kéretlen üzeneteket vagy telefonálnak. Az ORFK főkapitányi biztosa azt mondta: az elektronikus térben történő csalások mellett továbbra is létező módszer, amikor a bűnözők személyesen keresik fel a kiszemelt, gyakran idős áldozatukat.

Az ORFK a sorozat-bűncselekmények elkövetőinek minél hatékonyabb felderítése érdekében hozta létre az országos bűnügyi koordinációs tevékenységet. Ennek keretében az ország egész területén folytatott nyomozások adatait vetik össze. 2019-ben 73, az ország több megyéjét érintő sorozatban folyt összehangolt nyomozás, aminek eredményeként a rendőrök 1314 bűncselekményt bizonyítottak, és 224 személyt fogtak el. A 73-ból 5 bűncselekmény-sorozatban hivatkoztak a tettesek különböző szolgáltatókra, míg 14 sorozatban kifejezetten telefonon, vagy interneten keresztül követték el a csalásokat.

Az elmúlt egy évben az adathalászat volt az egyik leggyakoribb és leginkább növekvő tendenciát mutató online támadástípus Magyarországon (23 %-a támadásoknak). A csalók jellemzően egy-egy kiemelt időszakhoz kapcsolódóan folytattak és folytatnak ilyen jellegű kampányokat, amelyek során leginkább szenzitív adatok és a pénz megszerzése a fő cél. Ezt a kiberbűnözői módszert leggyakrabban valamely jól bejáratott márka, vagy sok esetben állami cég, közműszolgáltató, pénzügyi szolgáltató nevében, azok arculati elemeit felhasználva, lemásolva alkalmazzák. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet minden esetben a prevencióra hívja fel a figyelmet.

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet rendszeresen készít tudatosító anyagokat és publikál nemzetközi IT biztonsági híreket, amelyeket minden esetben közzétesz online felületein, így azok megtekinthetők az Intézet honlapján és közösségi felületein.

Gyakori a Magyar Posta nevében érkező adathalász-üzenet. A társaság ezért a figyelmeztetésre és a megelőzésre helyezi a hangsúlyt – emelte ki a vállalat szóvivője. Panulin Ildikó elmondta: „a Posta nevében általában nyereményjátékot ígérnek, vagy csomag érkezését jelzik. Ezekben az esetekben az azonnali figyelmeztetést, a folyamatos edukációt, illetve az érzékenyítést tartjuk célravezetőnek, és örömmel tapasztaljuk, hogy ügyfeleink egyre tudatosabbak, éberebbek, és felismerik a gyanúra okot adó jellemzőket, az adathalászatot vagy egyéb csalási kísérletet.”

A Posta a rendőrséggel közösen egy, az adathalász-üzenetek felismerésében segítő infografikát készített, amely hamarosan országszerte több postán is látható lesz, illetve a saját internetes felületeiken is közzéteszik.

A szolgáltatók nevében elkövetett csalások másik, hagyományos formája, amikor személyesen jelennek meg csalók az ügyfeleknél, és a szolgáltató nevében próbálnak pénzt szerezni.

Kreitner Krisztina, a Magyar Víziközmű Szövetség szóvivője elmondta, hogy a szolgáltatók munkatársai mindig jól beazonosíthatók, céges logóval ellátott munkaruhát viselnek, valamint a gépjárműveken is jól látható az adott szolgáltató logója és neve. A munkatársak rendelkeznek céges igazolvánnyal, és amennyiben soron kívüli ellenőrzésre érkeznek, akkor is van náluk céges nyomtatvány, jegyzőkönyv. A szóvivő kiemelte: a vízművesek nem házalnak. Lakásban, eseti mintavételt, vagy belső csatornahálózat tisztítást csak és kizárólag megrendelésre végeznek, előre egyeztetett időpontban. Amennyiben azt érzi a fogyasztó, hogy valami szokatlan, a szolgáltató munkatársa előzetes értesítés nélkül érkezett, érdeklődjön az adott szolgáltató központi ügyfélszolgálati számán az ellenőrzésről!

Az ilyen bűncselekményeket éberséggel előzheti meg. Amennyiben arra gyanakszik, hogy csalók próbálnak bejutni otthonába, hívja azonnal a rendőrséget 112-es telefonszámon.